Fit, energiek en gezond met vitamine B!

Iedereen weet het: vitamine C is goed voor je weerstand en vitamine D doet wonderen voor je botten en tanden. Maar hoe zat het ook alweer met vitamine B? Deze vitamine (eigenlijk zijn het er acht) wordt vaak over het hoofd gezien, maar is onmisbaar voor een energiek leven. Ik noem ze vaak de ‘bougies’ van ons lichaam.

Vitamine B: qué?

De vitamines B1, B2, B3, B5 en B8 maken energie vrij uit de voedingsstoffen die je eet.

Waar vind ik het in? Je vindt ze in volkoren graanproducten (zoals in havervlokken en volkoren (spelt)graan), noten, zaden, pitten, quinoa en peulvruchten.

Let op: Als je een eenzijdig eetpatroon hebt of te sterk bewerkte voedingsmiddel eet, loop je kans op een tekort aan vitamine B. Met een tekort aan energie tot gevolg. Ook stress en te veel alcohol kunnen een tekort aan vitamine B in de hand werken.

En vitamine B12 dan?

Vitamine B12 is essentieel voor de vorming van rode bloedcellen. Die zijn noodzakelijk voor de aanvoer van zuurstof naar onze lichaamscellen. Te weinig vitamine B12 kan leiden tot een soort bloedarmoede met als gevolg, jawel… vermoeidheidsklachten.

Je vindt deze vitamine in: vis, schaal- en schelpdieren, vlees, eieren, kaas, (gefermenteerde) zuivel zoals yoghurt en kefir. Wist je trouwens dat vitamine B12 de enige B-vitamine is waarvan een reserve wordt opgeslagen in de lever?

Let op: vitamine B12 zit enkel in dierlijke producten. Ben je veganist, dan neem je best een supplement.

Vitamine B 6

Ook vitamine B 6 speelt een belangrijke rol bij de vorming van rode bloedcellen.

Waar vind ik het in? Bronnen van vitamine B 6 zijn: vis, vlees, eieren, volkoren granen, peulvruchten, kaas, (gefermenteerde) zuivel en groenten.

 

;