Nooit meer pasta? Basta!

Wie is niet gek op een bord hete pasta met een goede saus? Ik krijg vaak de vraag of deze lekkernij wel in een gezond eetpatroon past. Of je als je wil afvallen überhaupt pasta mag eten, want is dit geen notoire dikmaker? Ja en neen. Indien je het verstandig aanpakt, kan een pastamaaltijd af en toe zeker. Zoals altijd, is ook hier balans het toverwoord!

Hoe gezond is pasta?

Pasta is, op voorwaarde dat je het verstandig eet, geen dikmaker. Helaas is de witte pasta die we vaak eten, een bron van zogenaamd ‘lege’ calorieën, met bitter weinig vezels of B-vitamines. Resultaat? Je eet vooral snelle koolhydraten, die je bloedsuikerspiegel uit balans halen waardoor je snel terug honger zal krijgen. Bovendien fungeren op het klassieke bord pasta groenten vaak als garnituur: jammer en niet zo gezond. Pasta kan een goed idee zijn, op voorwaarde dat je er veel groenten bij eet.

Pas de hoeveelheid aan aan je fysieke activiteit. 

Ik verbaas me er altijd over hoe gigantisch de klassieke porties pasta zijn. Een groot bord spaghetti bolognese is een aangewezen maaltijd voor een wielrenner of een afstandsloper die zijn koolhydraten moet aanvullen. Maar voor wie niet zo intensief sport en de spaghetti, penne of tagliatelle als avondeten eet, is dit te veel. Eet dus altijd in functie van je fysieke activiteit.

Let op je bordverdeling

Minder pasta eten betekent niet dat je met honger van tafel moet gaan. Een betere verhouding is de boodschap: die respecteren we te weinig. Bekijk dus je bordverdeling eens kritisch en pas het indien nodig aan: verminder de hoeveelheid pasta en vul royaal aan met veel groenten.

Saus

Overdrijf niet met sauzen op basis van room en kaas. Kies bijvoorbeeld voor een lichtere saus op basis van ricotta.

Alternatieven voor gewone witte pasta?

Het is gek dat iedereen weet dat volkorenbrood beter en voedzamer is dan wit brood, maar als het over pasta gaat, men de witte, en dus sterk bewerkte variant blijft eten. Let op, ik eet ook graag eens een bordje pasta bij de Italiaan. Maar varieer eens met de veel gezondere volkorenspeltpasta, die nu zo goed als overal te koop is. Ook boekweitnoedels (of sobanoedels) zijn een lekker alternatief. Heerlijk in een Oosters geïnspireerd gerecht. En natuurlijk zijn er ook de heerlijke courgetti: met behulp van de spiraalsnijder of juliennesnijder maak je de beste groentenspaghetti! En die hoeft niet alleen van courgette te zijn: je kunt ook andere slierten maken, bijvoorbeeld van wortel, pompoen of knolselder. Die kun je trouwens ook combineren met pasta, heerlijk!

;