Zomerfeestjes organiseren: zo houd je ze gezond!

De dagen worden langer en de zon laat zich vaker op haar best zien. De terrastafels worden schoongemaakt en we spreken met z’n allen sneller af om samen het glas te heffen. De tijd van de spontane aperitiefjes, buurtdrinks, tuinfeesten en bbq’s is aangebroken. Heerlijk vind ik dat! Mensen vragen me vaak hoe ik het volhoud om gezond te leven, maar ik houd helemaal niks vol. Ik geniet elke dag van lekkere en pure voedingsmiddelen die mij energie geven om de dingen te doen die ik graag doe. Zoals genieten van de zomer, bijvoorbeeld… Enkele haalbare tips om gezonde etentjes te organiseren!

Apero!
Ik vind het zo gezellig om met enkele vrienden in de avondzon te aperitieven. Om te vermijden dat ze alleen maar chips eten en cava drinken 😉 , voorzie ik meestal enkele makkelijke, hongerstillende hapjes, zoals rauwe groenten met een lekker dipsausje op basis van plattekaas, yoghurt of hummus. Ook zet ik steevast enkele karaffen gepimpt water of zelfgemaakte ijsthee klaar, ter afwisseling van alcoholische dranken. Die kun je makkelijk op voorhand maken en klaarzetten in de koelkast.

Kinderfeestjes
Op verjaardagsfeestjes mogen kinderen genieten van extraatjes. Chips, kleurrijke snoepjes, taart en mierzoete frisdranken worden gul uitgedeeld en gulzig genuttigd. Toch hoeft wat op tafel komt, niet alleen ongezond te zijn. Integendeel: vaak zijn de gezonde varianten succesvoller bij het jonge volkje. Veel werk? Dat valt heel goed mee. Fruitijsjes bijvoorbeeld, zijn heel snel en makkelijk gemaakt. Heb je al eens gekeken hoeveel ingrediënten er in de drinkyoghurt zit die je koopt in de winkel? Maak beter een pure versie: doe natuuryoghurt in de blender met verse of diepgevroren aardbeien, frambozen of mangoblokjes en eventueel een beetje honing en je hebt een heerlijke zomerse dorstlesser, die je trouwens perfect op voorhand kunt maken!

Trakteren op het werk
Nu alle paaseitjes officieel opgegeten zijn, is het misschien geen slecht idee om de collega’s met een gezondere traktatie te verrassen. Hoe meer snelle suikers je eet, hoe meer behoefte je eraan krijgt. Trakteer in plaats van met cake, koekjes of pralines eens met studentenhaver met pure chocolade, fruitbrochettes of met een grote schaal verse aardbeien. Wedden dat ze snel op zullen zijn?

Barbecue: meer dan vlees alleen
Barbecues zijn traditioneel een vleesfestijn. Daar is niks mis mee. Maar wist je dat ook groenten en zelfs fruit zich heel graag op het barbecuerooster neervlijen? Ananas bijvoorbeeld, is zo makkelijk klaar te maken op de bbq en gegarandeerd een succes. Deze van nature zoete vrucht behoeft geen suiker, dus dat is ook mooi meegenomen. Courgette en aubergine maar ook tomaat, jonge worteltjes, paprika en asperges (het seizoen begint!) zijn heerlijk op de barbecue. Bestrooi de plakjes courgette en aubergine vooraf met zout en laat ze minstens een half uurtje staan, zo wordt het meeste vocht onttrokken. Verwijder het zout en strijk ze in met wat olie. Rooster ze op de zijkanten van het rooster, dit is het minste heet.

De 80/20-regel
Als je bewust en gezond geniet, hoef je jezelf eigenlijk niks te ontzeggen. De 80/20-regel is heel eenvoudig: eet 80% gezond en puur basisvoedsel en 20% extraatjes.
Als je 80% gezond eet, zullen die laatste 20% het verschil niet meer uitmaken.
Dus smul bewust van dat heerlijke stuk verjaardagstaart, die verleidelijke ijscoupe of die lekkere cocktail: maak er tijd voor, eet traag en… geniet!

;